By Christine McKinney, M.S., R.D., C.D.E. Provided by: Johns Hopkins University

Eat Right, Stay Well

A Diet to Prevent Cancer Posted Wed, Nov 28, 2007, 4:47 pm PST

86% of users found this article helpful.

People have long wondered if a healthy diet can prevent cancer, but the answer has been a little unclear — until recently. The World Cancer Research Fund has now reviewed 7,000 medical studies and concluded that, yes, your diet (and weight) can affect whether you get cancer or not. While this large analysis focused only on past research studies, you may still be surprised by the scientists' recommendations.

The researchers' diet recommendations are to:

  • limit red meat to no more than 2.5 ounces per day
  • eat no processed meats (bacon, sausage)
  • limit alcohol to two drinks for men and one drink for women per day
  • avoid sugary drinks like juices and sodas 
  • limit sodium to 2000 mg per day

Other recommendations beyond those for diet included:

  • exercise every other day
  • get your nutrients from foods, not supplements
  • breastfeed your babies 
  • control your weight by aiming for a body mass index between 18.5 and 24.9

The take-home message is that what you choose to eat and do each day plays an important role in preventing cancer. What are your thoughts on diet, exercise, and cancer prevention?

Was this blog entry helpful?
Tell us what you think.

Rate this blog entry:
liked it no thanks

Leave Your Comment

Comment Guidelines You must sign in to post a comment

Yahoo! Health Videos

My Health

help

Tip of the Day

Provided by: RealAge

That bagel? It could go right to your gut. Literally. But a bit of olive oil each day may help keep your middle little. Read More »

View All Tips »

Tell us what you think about Yahoo! Health - Send us your feedback